Denkproces

Vacatures voor jeugdorkestdirigent roepen bij mij meestal dezelfde vragen op. Zo ook bij deze:
‘Jeugdorkestdirigent gezocht.
Beschikt over een conservatoriumopleiding.
Kan het niveau naar een hoger plan brengen.’

Dan denk ik:
Wie heeft dit opgesteld?
Waarom heeft men dit zo opgesteld?
Wie gaat dit testen?

Het probleem zit in het denkproces. Men is uitgegaan van verkeerde motieven. ‘Muzikaal knappe kinderkoppen creëren’ is een doel op zich geworden. En dat moet gebeuren door een goed opgeleide dirigent die zijn kennis via een Tita Tovenaar stokje weet over te dragen. Maar kennis is nog geen kunde. En daarom ‘doe ik dit… en alles staat stil.’ Er is namelijk totaal voorbij gegaan aan de kernvraag: wat is er nodig om kinderen geïnspireerd en betrokken te houden? Als je vanuit dat denkproces start, kun je als bestuur samen mét het jeugdorkest de sollicitatiebrieven lezen, sollicitatiegesprekken voeren en dirigenten laten proef-dirigeren. Zo ga je samen met het kind op zoek naar een dirigent met de juiste pedagogische vaardigheden. Een dirigent die zowel elk kind individueel als de gehele groep bij de hand kan nemen in de zoektocht naar de emotie van de muzieknoot. De dirigent is de begeleider van het muzikale proces dat Jeugdorkest heet. En een goede begeleider durft ook de leiding uit handen te geven aan het kind en dat valt voor veel dirigenten niet mee. Want door de leiding uit handen te geven, geef je ook de verantwoording uit handen. Dat kan voor beide partijen wel spannend zijn, maar door bij jezelf iets uit te zetten, zet je als het ware iets bij het kind aan. Het moet zelf gaan nadenken waardoor het muzikaal scherper wordt. Het kind wordt verantwoordelijk voor het collectieve belang. En daarin zit de groei van het niveau naar een hoger plan brengen.

Als muziekverenigingen een vacature uitschrijven, laat het denkproces dan eens beginnen vanuit het kind i.p.v. uit een conservatoriumopleiding en een Tita Tovenaar stokje.

Bekijk het overzicht van al onze columns.