Drummen in een jeugdorkest

Als componist krijg ik van dirigenten af en toe te horen dat ik te moeilijke partijen schrijf voor het slagwerk en dan met name voor de drummer van het jeugdorkest. Als ik dat hoor probeer ik te bedenken of ik daar iets mee kan. Ligt het aan de drummer, aan de dirigent of aan mij?

1 Het ligt aan de drummer

Als ik een muziekstuk voor jeugdorkesten componeer op B-examen niveau, wil ik dat ook in alle partijen terug laten komen. Ik neem aan dat de drummer op dat niveau meer kan dan alleen maar boem-tak, boem-boem-tak. Tenminste…………dat hoop ik. In de eerste plaats is het zo dat het voor een drummer in een jeugdorkest vaak lastiger is dan voor de overige muzikanten, omdat hij/zij alleen achter het drumstel zit en niet met de massa mee kan spelen. Als de “tweede dirigent”, zoals ik de drummer altijd noem, in een ander tempo speelt dan ik dirigeer heb ik als dirigent toch een probleem. Het orkest meestal niet, want dat speelt vrolijk in het tempo van de drummer mee. In de tweede plaats is de drumpartij de enige partij in de partituur waar ze bij mij negen van de tien keer van af mogen wijken. De drummer moet eerst het stuk leren kennen en daarna de bladmuziek wegdoen en ‘gaan’ op dat drumstel. Dit zijn de zgn. oud papier partijen. Sommige nemen dat wel heel letterlijk, want als er een partij kwijt is geraakt dan is dat meestal de drumpartij!

2 Het ligt aan de dirigent

Als tiener was ik regelmatig in ons muziekgebouw te vinden en dan niet om te blazen (van huis uit ben ik koperblazer), maar om te drummen. Ik zette een drumboek op de lessenaar en wekte de noten eerst heel langzaam en daarna steeds sneller tot leven. Zo leerde ik mijzelf drummen en kreeg inzicht in de schrijfwijze van een drumpartij. Nog steeds heb ik daar als dirigent profijt van, want een hoop dirigenten weten met heel de partituur raad behalve met het slagwerk. Het is juist zonde om die onderste lijnen uit de partituur te verwaarlozen, omdat deze zo veel meerwaarde geven aan de uitvoering van het stuk. Via deze weg raad ik dan ook alle dirigenten aan: “kruip eens achter een drumstel”. Zo leer je waar de moeilijkheden zitten voor een drummer en hoe je ze kunt oplossen. Welke bekkens en stokken de kinderen het beste kunnen pakken voor bepaalde effecten enz. enz.

3 Het ligt aan mij

Misschien hebben de dirigenten wel gelijk die zeggen dat ik te moeilijke drumpartijen schrijf. Dat komt waarschijnlijk door wat ik altijd tegen de drummers in mijn jeugdorkesten zeg: “Ik kan het ook, dus jou moet het zeker lukken!”

Bekijk het overzicht van al onze columns.