Hoe houden we kinderen bij de vereniging?

In het vorige artikel (zie artikel “Ledenwerven doe je zo!“) ging het over de vraag: Hoe krijg je kinderen bij een muziekvereniging? In dit artikel wil ik het juist hebben over hoe we kinderen bij een muziekvereniging kunnen hóuden! Dat hangt niet alleen af van een goed jeugdbeleid van het bestuur (zie artikel 1 op www.himalayamusic.nl). Ook de dirigent heeft een zeer grote verantwoording om iedereen bij de club te houden, want in de zapcultuur van tegenwoordig switchen kinderen zo van de ene naar de andere hobby. Kinderen moet je dus op allerlei manieren blijven prikkelen en enthousiasmeren voor blaasmuziek om ze vast te houden. Daarom maak ik tijdens de wekelijkse repetities regelmatig gebruik van mijn zgn. ‘trukendoos’ vol met muzikale spelletjes. Hierdoor komen kinderen via een speelse en vaak grappige wijze in aanraking met allerlei zeer belangrijke facetten van muziek maken. Waar denk ik aan…………..

Ademsteun

Eerst laat ik de kinderen heel hard tegen hun muziekpapier aanblazen. Ze merken direct dat als je heel hard blaast de lucht zo verdwenen is. En dat is nou nét niet de bedoeling, want als je volle zinnen op je instrument wilt maken, moet je ook op een juiste manier ademhalen en de lucht zo doseren dat je een mooie klank zult krijgen. Vervolgens doen we het spelletje “Wie blaast de langste noot op het instrument?

Samenwerken

Zet twee kinderen bij één instrument. Het ene kind blaast op het mondstuk terwijl het andere de applicatuur bedient. De kinderen móeten wel goed samenwerken om het muziekstuk fatsoenlijk te spelen!

Luisteren

U kent ze vast wel: ‘Boomwhackers’. Uit deze grappige gekleurde plastic PVC buizen komt uit elke buis een andere toonhoogte als je ze ergens tegenaan slaat. Zet een aantal kinderen op een rij met ieder één buis in hun hand. Samen moet ze zorgen dat er bijv. ‘Kortjakje’ klinkt. Een ideale luisteroefening!

Lessenaars vouwen

Een hoop kinderen tobben nog steeds met het in- en uitklappen van hun lessenaar. Door er een wedstrijdje van te maken hebben ze het zo onder de knie!

Propjes gooien

Als ik een compositie voor jeugdorkesten heb geschreven probeer ik ze wel eens uit bij een van mijn eigen jeugdorkesten. Mocht blijken dat er iets gewijzigd moet worden krijgen de kinderen de week erna een nieuwe partij. De oude kunnen ze netjes bij me inleveren of……….ze maken er een stevige prop van en gooien dat met zijn allen naar de dirigent. Waar zullen ze voor kiezen denkt u?

Dubbele bassdrum

Drummers vinden een dubbel bassdrum-pedaal vaak reuze interessant, maar welke vereniging heeft er een? Om toch zo’n effect te creëren kun je ze de volgende oefening voorleggen: De linkerhand is voor de floortom en de rechterhand (over de linkerarm heen gekruist) voor zowel de hi-hat als de snare. De floortom zorgt in dit geval voor de dubbele bas klank:

Drumnotatie

 

Als de drummer de Groove eenmaal te pakken heeft laat hem/haar dat dan ook eens toepassen in het jeugdorkest!

Multi percussion

Jeugdorkesten hebben naast de drummer vaak maar één percussionist staan. Als je het slagwerk toch lekker ‘vol’ wilt laten klinken, zou de percussionist eigenlijk meerdere instrumenten tegelijk moeten bespelen. Dus geef ik ze in de ene hand een shaker, in de andere hand een vibraslap en onder de voeten krijgen ze een beatring en een cowbell. Laat ze op elk instrument een ander ritme spelen en het zal niet alleen vol gaan klinken, maar ook hun coördinatie van handen en voeten wordt op een leuke manier getraind!

Vreemde geluiden

  • Blaas alleen op het mondstuk en verzin een ritme. (bijv. vraag/antwoord spelletje tussen de hout- en koperblazers)
  • Zet een saxofoonmondstuk op een tuba.
  • Haal de stembuis van de trompet en zet daar het mondstuk op.
  • Speel een flatterzunge (leerzaam!).
  • Geef een klap op de gong en laat deze langzaam in een bak met water zakken.
  • Leg een bekken ondersteboven op het vel van een pauk neer. Speel op het bekken een tremolo terwijl er een glissando met het paukpedaal wordt gemaakt.
  • Geef de kinderen ook de ruimte om zelf vreemde geluiden te ontdekken op hun instrument. Daar zullen ze zeker veel plezier aan beleven!

Mocht u tot de ontdekking komen dat de kinderen op den duur toch de motivatie verliezen, laat hen dan het voortouw nemen om zelf een activiteit of concert te organiseren. Houden ze het na alle inspanningen van de dirigent uiteindelijk toch voor gezien, heeft u er in ieder geval alles aan gedaan om dat te voorkomen, want………..…..elk jeugdlid is onmisbaar!

Bekijk het overzicht van al onze columns.