Hoe krijg je als dirigent weer de aandacht?

U kent vast het tijgervriendje van Winnie the Poeh wel, Tijgetje genaamd. Hij stuitert op zijn staart van links naar rechts en van hot naar her de film door. Erg grappig om te zien maar zeeeer vermoeiend. Af en toe lijken de kinderen uit mijn jeugdorkest wel een beetje op hem. Ben je als dirigent wat aan het uitleggen, zitten ze met elkaar te praten, te sms’en of ze zijn andere dingen aan het doen die helemaal níets met muziek te maken hebben.

Rustig om aandacht vragen…….werkt niet. Zwaaien, seinen en gekke bekken trekken…….geen resultaat. Schreeuwen…….slecht plan.

Als dirigent wil je uiteraard dat iedereen oplet, mooie muziek maakt en een uur lang geconcentreerd aan je baton hangt. De realiteit is vaak anders en daarom wil ik u een kijkje geven in mijn trukendoos die eventueel kan helpen mochten kinderen in uw jeugdorkest ook Tijgetjegedrag gaan vertonen:

1) In Word (invoegen-afbeelding-illustratie) staan leuke Smilies die voor zich spreken. Print het plaatje uit en houdt het in de lucht zonder verder iets te zeggen. Er zal even een lacherige situatie ontstaan, maar je hebt als dirigent de volle aandacht.

2) Wacht niet totdat iedereen klaar zit en oplet, maar begin direct met dirigeren. De eerste paar maten zullen sommige kinderen missen, maar daarna haken ze vanzelf weer aan.

3) Zorg voor een onverwachte situatie en gooi een slingeraap (knuffel) naar een ‘stoorzender’. Op den duur hoef je de aap maar te pakken en je hebt de volle aandacht.

4) Laat de kinderen die afgeleid zijn even alleen hun partij spelen. Dan hebben ze geen tijd meer om te praten. Zeg daarna duidelijk waarom je hen alleen hebt laten spelen.

5) Telkens dezelfde Smilie laten zien heeft weinig effect en is niet grappig. Zorg dus voor afwisseling.

6) Programmeer de mobiele nummers van de kinderen in uw mobiele telefoon en bel ze op als ze aan het sms’en zijn.

7) Zorg dat u een Donald Duck of iets dergelijks bij u heeft. Ga ‘demonstratief’ lezen en het wordt vanzelf stil.

Resumé: hoe de situatie ook is, blijf altijd positief en wordt niet boos. Zie druk gedrag van kinderen niet als een probleem, maar als een uitdaging. Los dat op een grappige manier op en kinderen zien je niet als bemoeial en zeurderig, maar als hun dirigent. Op die manier creëer je een ‘wij gevoel” wat weer een positief effect op heel de muziekvereniging heeft!

Bekijk het overzicht van al onze columns.