Muziekles

U kent de volgende situatie vast wel: Een leerling speelt graag in het jeugdorkest, maar vindt de muzieklessen niet meer leuk en studeert daar niet of nauwelijks voor. Het gevaar dreigt dat een leerling op de wip komt te zitten van helemaal stoppen of op de muziekvereniging blijven. Je kunt als docent wel eisen of zelfs boos worden als een kind voor de zoveelste keer het huiswerk’ niet goed heeft voorbereid. Maar kent u de werkelijke reden? Om de docent gelijk maar een spiegel voor te houden:

  • Zijn de lessen wel inspirerend genoeg of gaat de verveling toeslaan doordat les 30 er hetzelfde uitzag als les 1?
  • Sluit de lesmethode wel aan bij de belevingswereld van het kind of heeft de leerling het maar met die lesmethode te doen?
  • Gaan de lessen werkelijk over muziek en klank of moet de leerling de les voor de zoveelste week achtereen opnieuw studeren omdat er nog steeds ‘verkeerde noten’ worden gespeeld.

Het zijn zomaar wat redenen waarom een kind zou kunnen denken: ‘Ik vind muziekles stom’.

Ik hoor vaak om me heen: Moet dan altijd alles maar ‘leuk’ zijn voor een kind? Het gaat niet om leuk, maar om inspirerend. Week in week uit. Muziekles in muziekles uit. Dan zal de verhouding leerling/docent wél in de juiste verhouding komen te staan. Dan zal het kind, als muziek echt(!) zijn of haar passie is, wél gaan studeren om beter te worden. En zo niet… dan zegt een kind: “Dag muziekvereniging, tot NOOIT meer ziens!”

Bekijk het overzicht van al onze columns.