Repetitieverslag

“Goedenavond luisteraars……de repetitie gaat bijna beginnen. Het belooft een mooie avond te worden. Aan de ene kant hebben we het jeugdorkest en aan de andere kant de dirigent. Hoe zal de repetitie verlopen? Is de dirigent capabel genoeg om in zijn eentje het jeugdorkest aan te kunnen of walst het jeugdorkest met gemak over de dirigent heen? We gaan het zien! We gaan het beleven! En daar gaan ze. De dirigent gaat gelijk goed van start. Hij zet zijn lichaamshouding en taalgebruik op ‘standje kind’ en staat gelijk 1-0 voor. Jaaaa……de dirigent scoort al gelijk in de eerste minuut van de repetitie. Goeie strategie. De repetitie gaat door. Er kan nog van alles gebeuren. Wat doet het jeugdorkest nu? Het speelt verkeerde noten. De dirigent ziet het door de vingers. Hij wil het spel nog niet stilleggen. Verstandig besluit diri. Eerst kinderen zelf hun fouten laten ontdekken en herstellen. Hij slaat nu wel af. Wat is er aan de hand? Heeft uw verslaggever iets gemist? De dirigent haalt twee afbeeldingen te voorschijn. Op de ene staat een lachende smiley en op de andere een verliefde smiley. Hij vraagt aan het jeugdorkest of de muziek vrolijk of romantisch gespeeld moet worden. De dirigent maakt de muziektheorie beeldend en de repetitie boeiend. BAM: 2-0. Maar het jeugdorkest doet een tandje bij en zegt dat de muziek romantisch gespeeld moet worden. Punt voor het jeugdorkest: 2-1. De passage wordt nog eens over gedaan en de articulatie wordt daadwerkelijk portato. Het karakter van het stuk komt nu veel beter uit de verf. Gelijk spel: 2-2. Er worden echter weer dezelfde foute noten gespeeld. De dirigent slaat nu wel af en prijst ze om hun improvisatietalent. Met humor wil hij zijn doel bereiken en zorgt gelijk voor een leuke sfeer: 3-2. Deze dirigent snapt het spelletje. Maar wat doet hij nu? Neeeeee, dit kan niet waar zijn. Alle kinderen staan op van hun plek. Wat gebeurt er? Iedereen loopt kris kras door elkaar. Dit kan niet waar zijn. Wat een chaos. Ogenblik luisteraars. Uw verslaggever moet ook even afwachten wat er gebeurt. De kinderen gaan weer zitten, Zie ik het goed? Ja, ze hebben allemaal hun mobieltjes gepakt. Waarom? Die krengen horen toch niet thuis tijdens de repetitie? Diri, diri, wat doe je nou? Wat een blunder zeg. Ik zeg 3-3. IK ZEG……3-3! Eens kijken wat er gebeurt. Hij laat de kinderen een metronoom/stemapparaat-app downloaden. Maar dit kost toch allemaal veel te veel repetitietijd. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. De dirigent roept een kind naar voren die het orkest met de zojuist geïnstalleerde app gaat afstemmen. Vervolgens moet een andere muzikant het juiste tempo van het muziekstuk instellen op de metronoom. Weer een ander geeft hij opdracht om op google wat achtergrondinformatie over de componist op te zoeken. Hij betrekt het jeugdorkest bij een aantal aspecten van het dirigeren. Briljant. Ik zeg BRILJANT. Het is geen 3-3 maar 4-2! Lekker bezig diri. Wat een inspirerende dirigent luisteraars! Maar……er gebeurt wat helemaal achterin het orkest. De drummer moet iets eerder weg. De diri zet een euphoniumspeler achter het drumstel. Deze jongen heeft echter nog nooit gedrumd maar de dirigent kijkt verder dan de euphonium lang is. Weer een punt voor de dirigent: 5-2. De jongen krijgt een paar aanwijzingen en mag even alleen oefenen……en het spel gaat weer tutti verder. Heel het muziekstuk speelt de jongen alleen maar boem-ts-tak-ts-boem-ts-tak-ts. Hij vind het super gaaf en speelt super strak: 5-3 en dat is gelijk de eindstand. De dirigent gaat bij de deur staan en geeft alle kinderen een ‘box’ of een ‘neusie trek’. Wat een enthousiasme en wat een sportiviteit over en weer. Wat een inspirerend uur heeft uw verslaggever mee mogen maken. Bedankt voor het luisteren luisteraars. Ik wens u nog een fijne avond en tot volgende week.”

“Dames en heren. We zijn een week verder. Er ontbreekt een muzikante. Ze heeft opgezegd. De dirigent baalt. Hij heeft niet kunnen voorkomen dat een kind gestopt is met spelen. Wordt de repetitie gestaakt? Nee, gelukkig, het gaat toch door, maar de dirigent zit door het gebeuren niet lekker in zijn vel. Hij begint zwak, maar weet zich gelukkig goed te herpakken. Hij moet net als al zijn andere collega-jeugdorkestdirigenten immers scherp zijn om er wederom een boeiende, gezellige, leerzame en inspirerende repetitie van te maken!”

Bekijk het overzicht van al onze columns.