Voor een bloeiende vereniging is voldoende doorstroming nodig

De eerste beginselen van muziek maken gebeurt binnen onze sector meestal bij de blokfluitgroep of de AMV klas. Vervolgens wordt er een ‘echt’ instrument gekozen. (Dit laatste zinnetje is al door veel verenigingen gebruikt en ik ben het helemaal eens met de blokfluitdocenten onder ons……..een blokfluit is óók een echt instrument! Maar u begrijpt wat ik bedoel.) Daarna wordt de stap naar het jeugdorkest gemaakt en het eindstation is het A-orkest. Het zijn de logische volgorde van stappen die vele jongens en meisjes in onze muziekwereld maken.

Elke vereniging wil graag een goede en liefst grote jeugdopleiding hebben, maar wil je dat als vereniging vol blijven houden zul je de doorstroming gestructureerd moeten begeleiden, sturen en waar nodig corrigeren. De doorstromers moeten dus de kans krijgen om goed te integreren in het volgende onderdeel. Via onderstaande drie punten wil ik aangeven waarom het bij een hoop verenigingen op dit punt helaas vaak verkeerd gaat!

Ontnemen van enthousiasme

Als een kind door mag stromen naar een volgend traject is het een goede oplossing om dit aan te bieden als een zgn. stageplek. Het kind in kwestie blijft dus ook nog een tijdje aan het huidige traject deelnemen. Mocht blijken dat het toch nog niet helemaal toe is aan de volgende stap, bijvoorbeeld omdat het niveau nog niet hoog genoeg is of er weinig leeftijdgenootjes in het A-orkest zitten, dan is de stagetijd gewoon voorbij en krijgt het later weer een kans. Zo voelt het voor een kind ook niet als degradatie als het weer een stap terug moet doen en wordt hierbij het ontnemen van het enthousiasme voorkomen. Dat laatste is namelijk vaak één van de meest voorkomende redenen om het lidmaatschap op te zeggen!

Niveauverschil te groot

Elk jeugdorkest heeft een bepaald niveau en in bijna alle gevallen is dat niveau een stuk lager dan het A-orkest. Toch moet het kind hoe dan ook op een juiste manier integreren in dat orkest. Als de muziek veel te moeilijk blijkt te zijn en de partijen worden niet aangepast (lees vereenvoudigd), dan wordt het kind enorm gedemotiveerd, omdat het de muziek niet kan volgen, laat staan spelen. Begeleiden is dus van noodzakelijk belang.

Wie speelt welke partij

Het integreren gaat ook vaak mis doordat volwassenen aan een bepaalde partij, meestal de eerste, vastgenageld zitten. Talentvolle kinderen die niet de kans krijgen om ook eens de eerste partij te spelen of zelfs een keer een solo, zullen zeer spoedig vertrekken naar een andere vereniging waar ze wel die kans krijgen. Op die manier heeft de ene vereniging de jarenlange opleiding voor een andere vereniging betaald en die zal alleen maar zeggen: “Dank u wel”!…

Bekijk het overzicht van al onze columns.