Over ons

Het idee ontstaat ergens halverwege het jaar 2012. Enkele jaren bestuurservaring binnen het verenigingsleven van de lokale muziekvereniging in Capelle aan den IJssel leert de ervaring dat veel muziekverenigingen tegen dezelfde zaken aanlopen.

“Hoe weten muzikanten de weg naar onze vereniging te vinden?”

Veel muziekverenigingen hebben via hun eigen website een beperkt bereik en worden daardoor maar moeilijk gevonden in zoekmachines als Google. Als je kritisch kijkt naar de achterban via facebook of twitter valt ook al snel op dat deze meestal bestaat uit niet meer dan leden, familie van leden of ander nauw betrokkenen. Het is als vereniging erg moeilijk om een merk te bouwen en mensen van “buitenaf” te boeien en aan te trekken.

Of anders… Stel je eens voor: Je bent muzikant en wilt je oriënteren op een nieuwe muziekvereniging bij jou in de buurt, hoe ga je de juiste vereniging vinden?

Natuurlijk, Google! Daar heb je ‘m weer. Op google wordt je alleen gevonden als je website goed vindbaar is voor zoekmachines of omdat je betaalt voor een advertentie tussen de zoekresultaten. Veel verenigingen hebben echter niet de financiële mogelijkheden om via internet te adverteren.

Wat voor een vereniging alleen niet mogelijk is kan misschien wel als je alle verenigingen in Nederland samenbrengt en de krachten bundelt. Het Idee voor MuzikantenNetwerk is geboren.

Op 1 december 2012 komt de eerste versie van www.muzikantennetwerk.nl online en worden de eerste accounts op facebook en twitter aangemaakt. De eerste stap naar een online community wordt gezet. Door eerst eigen vrienden en kennissen uit het hele land uit te nodigen voor de facebookpagina krijgt de website al snel haar eerste bezoekers.

Via de website kan een bezoeker een verenigingspagina aanmaken of kan eenvoudig een vacature geplaatst worden. Daarnaast is er ruimte voor amusement in de vorm van het spelletje: “Raad de maat”. Hierin wordt een fragment (maat) uit een muziekstuk getoond die door de bezoekers geraden kan worden. De prijs? Eeuwige roem.

Op de verenigingspagina vertelt een vereniging wat de belangrijkste kenmerken, activiteiten en eigenschappen zijn van de betreffende vereniging, hoe men te bereiken is, deze inhoud wordt door de bestuurders van de vereniging bepaald. Dit alles gebeurt op een enkele pagina en bestaat enkel uit tekst.

Enkele honderden verenigingen maken gebruik van onze website, duizenden bezoekers consumeren onze content en duizenden mensen maken gebruik van het bereik van onze facebookpagina en twitterpagina. Maar, er moet iets veranderen…

De samenhang tussen de social-media kanalen blijkt essentieel. Alle content en alle vacatures worden gedeeld via facebook en twitter. Direct na het delen hiervan is al meteen te zien welke enorme impact het delen via social-media kanalen heeft op het bereik van een bericht, filmpje, vacature of concertaankondiging. Zo wordt een “eenvoudig filmpje” over digitale bladmuziek bijvoorbeeld binnen no-time al duizenden keren bekeken.

MuzikantenNetwerk is niet alleen een website, het gaat om het samenspel tussen social-media en een online platform in de vorm van een website. MuzikantenNetwerk is een community waar je als muzikant bij wilt horen!

De website is door de oprichter ooit opgezet zonder enige technische kennis over websites of internet en is ontstaan uit passie voor de amateurmuziek en het verenigingsleven. Bovendien doet hij dit naast een vaste baan en met eigen (financiële) middelen, deze website maakt tenslotte geen winst, genereert geen inkomsten en kost dus alleen geld. Ook hierin zie je de passie en liefde voor de amateurmuziek terugkomen.

In de loop der tijd blijkt echter dat de techniek achter de website zijn beperkingen opwerpt. Dit heeft beperkingen op het gebied van design maar ook de gebruiksvriendelijkheid is hierdoor niet ideaal.

Tijd voor een nieuwe website!

In januari 2016 wordt de website volledig in een nieuw jasje gestoken. De techniek, het uiterlijk maar ook de inhoud komt er volledig anders uit te zien. De feedback die van bezoekers is erg positief en dit zien we direct terug in het aantal bezoekers van de website en de enorme groei in het aantal verenigingen dat zich bindt aan de website.

Op de nieuwe website kan een vereniging zichzelf letterlijk op de kaart zetten. Deze nieuwe feature wordt in een maand tijd door ruim 500 muziekverenigingen in Nederland ontdekt en nog steeds voegen we nog nieuwe verenigingen toe. De vacaturebank is geprofessionaliseerd, het plaatsen van een vacature vereenvoudigd en de muzikale vacatures zijn in een fris nieuw jasje gestoken.

Het bereik van MuzikantenNetwerk blijft ook niet on-opgemerkt door Ivo Kouwenhoven, schrijver van onze vaste columns. Ivo brengt in November 2016 het boek “Verder kijken dan de muzieknoot lang is” op de markt en gebruikt MuzikantenNetwerk als verkoopkanaal voor zijn werk. De verkopen gaan door het dak!

In de maand december (2016) starten de voorbereidingen voor het MuzikantenNetwerk Muziekfestival. Vanaf dat moment kunnen muziekverenigingen, koren, bands of andere muziekgezelschappen zich inschrijven voor dit gratis festival. Het MuzikannetNetwerk Festival wordt georganiseerd omdat het platform in 2017 alweer vijf jaar bestaat. Binnen no-time melden de eerste gegadigden zich al voor een plaats in het programmaboekje, dit belooft een succes te worden.

Zoals je hebt kunnen lezen hebben we al veel bereikt maar we zijn er nog lang niet, tot de dag van vandaag blijft de website continue in ontwikkeling en doen de makers er alles aan om verenigingen te helpen bij het aantrekken van leden. Maar ook muzikanten die op zoek zijn naar een muziekvereniging zijn op www.muzikantennetwerk.nl aan het juiste adres.

De toekomst? “Wat zou jij zeggen van het aanbieden van muzieklessen?”